Skolan

Sitter här i soffan och tänker tillbaka på skoltiden, oj vilka fina minnen man har. Under grundskolan 7-8an så var jag en "pluggis" men i nian hade jag en svacka då jag inte riktigt vågade vara mig själv och det slutade med att man skolkade, hängde med "tuffa gänget" och rökte och spelade ball. Käftade emot och var allmänt störig. Läxorna var jobbiga, skolan var bara så onödig, framtiden löser sig ändå. Men efter ett tag så återfann jag mig själv och började satsa på skolan igen, jag växte som människa, tog mitt ansvar och sedan gick jag ut nian med bra betyg, man måste ju ha ett visst antal poäng för att komma in på gymnasiet, jag ville ha en bra start på livet. Men innan det var dags för gymnasiet så var det niornas bal man såg fram emot. Det var så himla roligt, jag åkte dit tillsammans med min dåvarande bästa vän, vi tilldelades platser och njöt av en god middag, dansade en hel del och hade en rolig kväll. Efterfest blev det hos en tjej där vi firade nian. Natten blev till tidig morgon och vi begav oss sedan hem. Det var en bra bit att ta sig hem men man ville inte heller att denna dag skulle sluta. Sedan skilljdes vi åt för att börja på gymnasiet på olika håll.


Jag kom in på mitt första hands val, nämligen bild och form. Tiden under gymnasiet blev en av de bästa tider, där fann jag bl.a mina två bästa vänner Tina och Sandra, och sedan dess har vi hängt ihop som en trio. Minns på lunchen hur vi turades om att åka och köpa mat, vi tog våra moppar till pizzerian där det alltid blev räksallad, jag minns hur vi kämpade med att göra en stor mås som projektarbete, den blev enorm och lyckad. Det blev en hel del snack, hur vi låg mitt på scenen i skolan och bara skrattade, snackade m.m. Såhär var det varje dag, fem dagar i veckan minst. Jag fick även bra betyg i gymnasiet, jag lyckades få en hel del mvgn vilket känns bra. Studenten kom, en väldigt glädjefylld men samtidigt väldigt ångestfylld dag. Vi skulle splittras, inte träffas varje dag. Jag tog studenten med jättebra betyg som sedan tog mig vidare till en kvallificerad yrkesytbildning, men innan dess så jobbade jag på ett drömjobb i tre dagar innan jag bestämde mig för att skolan var mitt kall. Jag gick en tvåårig utbildning i interaktionsdesign där jag fick kämpa. Det var inte lätt, det var tårar många dagar, jag var nära på att ge upp x antal gånger. Jag opererades under denna period också där jag låg på sjukan i 7 dagar, skulle stannat längre men jag ville komma hem. Operationen blev inte så lyckad så samtidigt som jag kämpade med att bli frisk så kämpade jag i skolan, och jag lyckades, jag tog EXAMEN :) klarade alla ämnen ( det måste man väl för att få ta examen? ) Det var en glädjefylld dag, jag var så himla glad och stolt över mig själv. Jag tog mig längre än många trott, jag tog mig längre än vad jag kunde tro om mig själv. Jag var bland de yngsta i klassen, i snitt låg åldern på 30-45.


Det jag vill säga med detta inlägg är att skolan är viktig, utan utbildning blir det svårare. Skolan behöver inte vara tråkig, utan det är en själv som bestämmer hur ens skoltid ska se ut, man har ett val. Jag älskade skoltiden. Ta vara på den tiden :) Utbilda er och kämpa för att nå erat drömjobb.



Såhär såg jag ut på niornas bal, tyvärr är bildkvalliten inte den bästa..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0