26e mars 2010

God morgon

Gick upp vid fem imorse samtidigt som älskling gick upp. Hade kunnat sova två timmar till men kunde inte. Har varit hos läkaren idag och tagit massor med prover, blev för en gångs skull bara fem rör vilket var en lättnad, börjar bli van med att ta massor med rör nu. Fick inte veta provsvar idag så nu är det bara att vänta. Efter det så gick jag till ett café för att köpa färskt bröd, blev även en semla, tyckte att jag förtjänade det så.



Shit vad många det är som skaffar barn nu som jag vet, vissa är man glad för, andra känner man skaffar barn bara för att. Jag tycker att man ska vänta tills man har gått ut skolan och skaffat sig livserfarenheter, ekonomi och vuxit in i "vuxenrollen" och vet först vad det innebär såsom flytta till eget, betala räkningar och bli mer självständig. För bara något år sedan var jag fortfarande ett "barn" man bodde hemma, föräldrarna betalade allt åt en m.m. och nu sitter man här i sin egen lägenhet med sin egen familj, sina egna räkningar, man måste ta ansvar såsom att städa, tvätta, fylla kyl och frys och andra saker. Man har sin egen ekonomi att ta hand om, planera så att pengarna räcker i slutet av månaden. På tal om det, kollade på lyxfällan nu och jag fattar inte hur man kan göra något så allvarligt att sätta sig i sådana skulder och sen blunda för det och inte ta tag i det. Som den här tjejen som var med sist, hon öppnade inte sin post till slut, hon satte sig i en riktig ekonomisk kris och skulden bara växte. Att en tjugolapp kunde bli så mycket för att hon inte ville betala den. Men sen då? hellre betala utgiften direkt än att den växer, växer och VÄXER. Snälla människor, sätt er aldrig i sådana kriser :( Jag förstår att det måste vara fruktansvärt, men det är ändå DU som väljer. Lev inte över dina tillgångar. Jag har aldrig och kommer aldrig sätta mig i sådana skulder. Och sedan tycker jag att "samhället" eller vad man ska kalla det kan vara hårdare, vissa kan låna hur mycket som helst fast dom har skulder, hur är det ens möjligt att sätta sig i sådana skulder? Nej människor måste tänka om och ta hand om sin ekonomi, speciellt i dessa tider. TA HAND OM ERA PENGAR MÄNNISKOR!!!


Mina knep till att få koll på ekonomin

1. Bestäm dig för att ha en viss summa på kontot som du inte får överskrida (vet ej hur det stavas) (som du har i riktig nödfall) för man vet aldrig om tex ens husdjur blir sjuk, tandläkaravgifter, ja sådana avgifter man inte räknar med ska hända, det kan hända.


2. Tänk noga igenom dina köp. Behöver jag verkligen det här?


3. spara varje månad


4. Låna inte pengar. Tex smslån! SKULDFÄLLA DIREKT!


5. Handla inte på kredit, om du inte har pengar till en soffa tex, nä då får du helt enkelt VÄNTA med den tills du har det.


6. Storhandla. inga småhandlingar hela tiden. Matlåda till jobbet!


7. Räkna ut varje månad hur mycket pengar som går åt till mat, räkningar m.m. och lägg undan det.


Även ni som fortfarande bor hemma, är unga m.m kan börja tänka lite längre fram och lära er vikten av pengar, hur viktigt det verkligen ÄR. Att lära sig spara i ung ålder. Att lära sig ha koll på sin ekonomi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0