Diskussion (Unga Mödrar )

Först vill jag prata om serien som går på femman, det danska programmet. Ett väldigt intressant program som speglar de unga mödrarna där.. Personligen tycker jag inte att någon verkar vara direkt mogen till att ha barn och ännu värre är att se hur de sitter och RÖKER inför barnen, speciellt när de sitter och äter, jag förstår inte hur man kan göra så mot sitt eget barn, fattar man inte att man skadar barnet. Nu har inget med det att göra att de är unga, även vuxna gör så men ändå.. Att röka nära barnet när man är hemma tycker jag nästan är på gränsen till misshandel, vissa röker ju t.o.m när de är gravida, vad tänker ni med ni som gör något sånt, är ni så jävla egotrippade eller ? Ni skadar ju erat barn, det är väl det sista man vill . Men vissa kanske inte fattar det, vad vet jag.. Ibland undrar man bara hur vissa människor tänker...

Det verkar bli allt vanligare att skaffa barn när man är ung vilket jag personligen inte har något emot sådär, bara om man kan ta hand om barnet och är mogen nog. Har ekonomi så att man kan försörja sig också, att ge barnet en trygg uppväxt.. Kanske man inte riktigt kan när man är 15-17 år ? då blir man så beroende av andra.. Man har inte gått klart skolan, man har ingen utbildning, man kommer att få det tufft med jobb och man kanske inte riktigt ÄR mogen till att ta hand om ett barn i den åldern. Vissa vet inte vad de ger sig in på riktigt, visst det är jätte gulligt med små bebisar, men sen då ? varför kan man inte vänta till att man klarar av att försörja sig, det är ju viktigt att man känner själv att man kan njuta av livet tillsammans med sin bebis.. Man måste ju först och främst tänka på BARNET, vad kan jag ge barnet, är jag mogen ? har jag ekonomi, boende och allt det livsnödvändiga .. Ett barn är inte bara ett barn utan ett liv. Så är det ju med allt. När man skaffar hund, katt eller liknande, alla kan inte göra det heller utan måste vänta. Det är inte bara att skaffa barn hit och dit..

Sen det här med att en kvinna blir gravid och sedan kan hon göra vad hon vill, hon kan bestämma om hon vill behålla barnet eller inte.. Men jag tycker ändå att BÅDA parter ska vara delaktiga, säga sin åsikt och verkligen prata igenom ett beslut tillsammans.. Så att man är förberedd, så att barnet får den bästa uppväxt som möjligt..
 
Varför inte vänta tills tiden är inne ...

Frågor


1. Hur är era tankar kring de som skaffar barn när de är unga ?
2. Skulle ni behålla barnet i dagsläget om ni blev gravida ?

Kommentarer
Postat av: Johanna

det låter bra de

2008-12-07 @ 20:12:06
URL: http://scorpiongirl80.blogg.se/
Postat av: Maria

Sv; Tack! Det har verkligen varit en kanondag :)



1. Mina tankar runt ämnet är att det kanske inte är det bästa draget att skaffa barn när man är så ung. Det innebär mycket mycket ansvar och det är svårt när man inte är utvecklad till en vuxen än. Och hur ska man uppfostra ett barn när man fortfarande är ett "barn" (då syftar jag på under 18 år)?

2. Nu strider nog det här lite mot åsikten på fråga 1. Men jag skulle nog faktiskt behålla mitt barn om jag blev gravid. Jag skulle inte kunna stå ut med känslorna efteråt om jag visste att jag hade tagit bort ett liv tror jag. Om jag hade blivit våldtagen är det ju en annan sak. Då vill man nog inte påminnas varje dag om att man blivit våldtagen. Och barnet, det skulle nog inte må så bra. När det visste att den blev till på det sättet.

2008-12-07 @ 20:50:10
URL: http://www.mariacarlsson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0