Unga Mödrar

Det var en "ung mamma " som skrev en kommentar och ville ha min åsikt om vad jag tycker om unga mödrar, tänkte att jag skulle skriva ett längre inlägg om det här för att jag tycker att det är ett intressant ämne!

Det är ingen hemlighet att jag inte tycker att man ska skaffa barn när man är 15-18 år. Jag tycker att man ska skaffa sig livserfarenheter, det är inte för intet de i USA har en docka ungdommar får ha för att lära sig hur det är att ha barn, för det är  inte så pluttenuttigt som många tror.

Ofta spricker förhållande mellan unga också, så slutar det med att den unga mamman blir ensamstående och slutligen flyttar hem till sin familj. Jag drar självklart inte alla över en kam men jag vill att man ska tänka både, en, två och tre gånger  innan man bestämmer sig. Många bara "råkar" bli på smällen också och vill då inte göra abort. Vad fan, tänk FÖRST och FRÄMST på barnet. 

Sen säger andra att det spelar ingen roll om man inte pluggat eller så, utan kan göra det sen. Men så blir det inte. Man vill väl än ha en utbildning, ett jobb, men framförallt ekonomi så att man kan försörja sig. För man blir ändå hemma minst 1 år med sitt barn. Man vill ju skämma bort sitt barn!

Det finns ju en anledning till att man vill att ungdomar väntar med att skaffa barn.
 
Många flyttar ju runt mellan 2-3 familjer. Kanske för att de inte riktigt klarar situationen ? jag vet att det inte är bra för barnet utan under de närmaste åren måste barnet ha en plats att bo på, skapa den trygghet. De tre första åren spelar en stor roll och är bland det viktigaste i ett barns liv.

Jag förstår inte att man inte kan vänta tills man är redo. Tills man har flyttat hemifrån, pluggat färdigt, byggt upp en ekonomi, klarar av att ta hand om barnet. Det enda positiva jag ser med unga mammor är att man får mycket tid med barnet.
 
Men dagens samhälle är väl så, finns det inga jobb så skaffar man barn och lever på socialen? 

Sen har det ju blivit en "trend"

Visst, finns vuxna som brister och inte heller kan ta hand om sina barn. Som jag sa, jag drar inte alla över en kam. Men seriöst. Gå ut skolan först och mogna på er, för barnets bästa. Ha ett seriöst förhållande. Ha en trygg miljö!

Ta ett ansvar.
 
Ett barn är ett liv! klarar man inte av det så gör abort. Var inte så jävla själviska.. Hmm blir så förbannad när jag ser barn far illa, inte har råd att leva ett bra liv. Inte ha möjligheter! nej inte bara unga mödrar som har så utan överhuvudtaget..
 
Sedan en annan sak som är jobbigt är när unga mödrar förväntar sig positiv respons,  att man ska tycka att dom är såååå duktiga för att de är så unga, om jag inte tycker det, då tycker inte jag det. Thats it!

Det här är min åsikt!


Kommentarer
Postat av: Jen

Det är viktigt att man skaffar barn av rätt anledning, och att man kan försörja sig själv och barnet. Det betyder en inkomst som man kan klara sig på.

2009-06-19 @ 11:17:04
URL: http://jennyvestbro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0