Tankar kring mobbing

Tänkte skriva ett lite längre inlägg nu. Känner att jag behöver skriva av mig vissa tankar jag har. En sak som har påverkat mig väldigt mycket ju är att när jag var yngre eller jag kanske måste börja med att skriva att jag har en högersidig svaghet på hela min halva kropp vilket påverkar hälsan och organen. Min andning blir därför inte normal och min röst blir ansträngd för att jag inte orkar hålla rösten uppe och blir lätt andfådd.

Folk fnissade åt mig när jag pratade högt inför klassen, vissa gav mig elaka kommentarer. Men jag har aldrig tillåtit mig att påverkas av vad andra tycker och tänker om mig och har alltid varit stark och så. Jag har aldrig blivit mobbad för det och har alltid haft lätt för att få kompisar tack vare att jag inte brydde mig så mycket om påhopp. Jag bjöd på mig själv. Jag tror inte att det var rösten som gjorde att jag inte klarade av att redovisa, utan scenskräcken med att stå där och alla glor på en.

Varför ska man bry sig om vad andra tycker och tänker om en. Finns alltid idioter som ska försöka trycka ner andra och mobba. Jag hatar såndant, finns inget värre. Den personen som mobbar andra har väl ett sådant taskigt självförtroende att den måste trycka ner andra för att själv må bra.

Jag märkte t.o.m i högskolan hur illa folk betedde sig. Hur de garvade åt någon som i deras ögon inte lät normal. Det hände aldrig mig men att se någon annan drabbas gjorde mig spyfärdig. Man ska behandla varandra med respekt. Alla är olika. Det är personen i sig som man ska lära känna först innan man dömer någon. Har man inte de senaste plaggen då är man inte "inne", ser man inte "ytligt" bra ut är man inte poppis, röker man inte är man inte en i gänget och inte tuff nog. Det är SJUKT!

Mobbare är fjortisar. Mobbare är svaga individer med taskiga förhållanden hemma ? ja ofta är det nog så. Man blir som man umgås. Men det är ingen ursäkt, för DU är DU och du kan göra dina egna val på hur du ska bli som människa.

Om det är något jag verkligen skulle brinna för när det gäller jobb så är det att jobba mot mobbing. Få de som mobbas och även mobbaren att må bra så kanske man skulle få ett slut på det ? För sånt här ska inte förekomma.

Det enda jag kan säga till dom som blir mobbade, försök inte ta åt er, låt ingen annan få er att må dåligt. Visa er starka så klarar ni det.

De som mobbar mår också dåligt, det är därför de mobbar.

Skulle kunna skriva om det här i evigheter men det skulle nog bli för långt för att ens orka läsa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0